3 augusti 2010

Dåligt fiske men en dunder middag som tröst!




Ja ni.. vad ska man säga!? Vi kom ut lite sent idag men det var väldigt bra väder, lite vind å växlande molnighet. Vi adapterade spöna me löjor, gulpisar och riktig och vi hann inte köra så långt innan vi hade ett rejält hugg på ena dipsyn men fisken lyckades undkomma båda 3 krokarna!? Ingen aning om hur han lyckades men han snodde löjan utan att fastna... nå väl, vi fortsatte ner över och hittade lite fina öringställen i vårat tycke, stengrund å kraftiga djupkanter men det gick trögt.. mitt i allt så vart det dubbelhugg, ena på ytan å andra på dipsyn och det var öring men tyvärr under 1 kg så dom fick gå tillbaka.


Resten av dagen gick trögt, 4 gäddor tog vi + att vi hade några hugg på ytan där vars dom var och drog i löjorna men fastnade inte, vi körde uppåt men där var det ännu mer dött! Vattnet blev grönare och grönare, riktigt jökel vatten!




Det vad man har konstaterat är att detta vatten verkar vara väldigt svårt, kallt och grönt... fjällvatten me andra ord, fast visst ska det gå! Men det gäller hitta ställena där vars öringen går för dom verkar juh iaf gilla löja! Det skall även finnas stor röding men men... tempen i vattnet är väldigt kallt för att vara denna årstid, mellan 10-12 grader så det säger juh en hel del... men nu lämnar vi det tråkiga och pratar istället om vad vi lagade för mat nu när vi kom till stugan :) Jag tog fram en älgstek från förra årets jakt och skavade i tunna skivor, stekte med: lök, murklor, champinjoner och bacon. Blandade i hop röran och hällde ett vispgrädde paket över sen stoppade jag även i lite mjukost med whiskeysmak, kryddade med lite allt möjligt och resultatet vart helt j..la otroligt bra! :) Men jag nöjde mig inte med det, jag hade även med mig en filé bit från 16 taggaren från i höstas, mjuktstekte bitarna med massa smör och lite kryddor och även detta slank ner som kräm! :) En norrländsk öl till denna sena middag passade som ammen i kyrkan! Och avslutningsvis så tog vi en whiskey med is (whýte & Mackay ) och utan att ljuga så mår vi som prinsar just nu, men det enda som gnager en i själen är det där öringhugget.... hmm... nä nu ska jag avnjuta det lilla som finns kvar i glaset och sen krypa ner i sängen så vi kommer ut på sjön lite tidigare! kanske händer det i morgon.... vem vet....!? Stor öringen simmar fortfarande och drömmen finns fortfarande kvar....


God Natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar